Et iskaldt grøss – alle fordelene med isbading

Innholdsfortegnelse

ET ISKALDT GRØSS

Nå er vinteren over oss, og selv om det er mange som lengter etter preppa løyper og fjell kan denne årstiden også virke veldig lang og kald for noen. Når kulda slår inn kan tiden til sommer, varme dager og strender være langt unna. Likevel er det noen som jubler over muligheten til å komme ut i kaldt vann for å isbade.

Blant lengselen etter sommer finnes det entusiaster over hele landet som isbader regelmessig om vinteren. Noen drar av gårde i klubber mens andre drar ut med venner for å gi kroppen et lite kuldesjokk i vinterperioden.

Når kulda treffer, hva får da isbadere til å hoppe i vannet? Kanskje viktigere: hvorfor er det sunt for kroppen og psyken?

Hos Katoni er alle ansatte opptatt av trening og sunn kost. Jeg trener selv flere ganger i uka og fokuserer på at maten jeg spiser skal være sunn og næringsrik. Livsstilen min er sund, men jeg er likevel blitt nysgjerrig på å vite hvilket utbytte jeg kunne få av isbading. Samtidig som jeg undersøkte emnet ble jeg stadig mere overbevist om at det er flere gode fordeler ved denne litt rare aktiviteten.

FORDELENE MED ISBADING

Det første jeg tenkte på da jeg skulle undersøke isbading måtte være at det har en positiv effekt på selvtilliten. Å frivillig senke seg ned i iskaldt vann er en tøff utfordring i seg selv. Mange av de tøffe tingene jeg har gjort, har gitt meg økt selvtillit og en god følelse med meg selv i ettertid.

For min del synes jeg at dette med selvtillit blir bekreftet av å titte på de som isbader. De går stolte ned mot vannet med et smil om munnen og mot i brystet. Personlig synes jeg at de ser ut som om de er veldig selvsikre.

Likevel var ikke det nok for å overbevise meg til å prøve denne kalde opplevelsen. Jeg valgte derfor å bruke min gode venn, Google, for å finne flere informasjoner. Til min store overraskelse var det mange gode kilder med bunn i vitenskap og forsøk som kunne bekrefte fordelene med isbading.

 

Bedre velferd

Det første som jeg oppdaget er at de som isbader er mindre stressa, har bedre hukommelse og er mindre trøtte. Ifølge mine kilder får de også en bedre søvn om natta, noe jeg synes er veldig positivt.

Dette er blitt bevist ved å følge en gruppe som isbader samtidig som en kontrollgruppe som har samme livsstil, men ikke isbader. Undersøkelsen er gjort gjennom flere måneder. Rent fysisk ser man også færre stresshormoner, som for eksempel cortisol hos de som isbader.

 Færre infeksjoner

Studier viser at mennesker som isbader har 40% mindre sannsynlighet for halsinfeksjoner enn de som ikke gjør det.

Det er likevel viktig å nevne at det ikke er blitt gjort studier for hver enkelt infeksjon enda i forhold til isbading.

 

Bremser kroppens aldring

La meg utdype dette en gang før vi ringer alle aviser for å fortelle at vi har funnet ungdommens kilde.

Det er blitt bevist at de som isbader har flere antioksidanter enn kontrollgruppen. Det betyr at cellene i kroppen bedre kan beskytte seg mot oksidasjon.

Kroppen vedlikeholder selv en naturlig balanse mellom oksiderte celler og antioksidanter. Oksiderte celler er viktige da de er med på å signalisere til andre celler hva de eventuelt skal regulere eller angripe. Den naturlige oksidering av cellene er en av grunnene til aldring. Dette er i følge The Free Radical Theory of Aging som er den mest aksepterte teorien om aldringsprosessen.

Oksiderte celler kan også oppstå på grunn av utefra kommende faktorer, for eksempel sigarettrøyk. Det kan skape en ubalanse hvor kroppen ikke har nok antioksidanter til å beskytte seg. Overvekten av oksiderte celler kan skade DNA i cellene. Dette ødelegger mange celler, blant annet cellene som naturlig kjemper for å drepe kreft i kroppen.

Folk som isbader er bedre til å regulere balansen mellom oksiderte celler og antioksidanter. Det skjer fordi de er bedre til å produsere antioksidanter når de trenger dem. Isbading utsetter kroppen for kortvarig og mildt oksidativt stress uten å skade kroppen på samme måte som langvarig kulde gjør. Derfor er de som isbader bedre til å regulere forholdene mellom oksiderte celler og antioksidanter.

Det kan bety at isbadere teoretisk sett har en relativ tregere aldringsprosess. Kanskje også mindre risiko for forskjellige krefttyper og andre problemer med helsa relatert til oksidering av cellene. Dette er ikke noen garanti, men isbading har i alle fall mulighet for å hjelpe med et sunnere og lengre liv.

 

Sterkere immunforsvar

forskere har funnet flere hvite blodlegemer i blodet hos isbaderne enn hos kontrollgruppene.

Forskerne mener at det skylder kortvarig stress fra det kalde vannet. Stresset trener immunforsvaret til å bli sterkere. Akkurat som en bokser som slår på en boksepute. Bokseren gjør det for å bli klar til kamp.

 Utløser endorfiner

Når du går ut i det kalde vannet utløser kroppen din endorfiner. Kroppen gjør det for å dempe kuldefølelsen da kroppen har 3 til 10 ganger flere nervereseptorer til å føle kulde enn varme.

Kroppen er rett og slett bygget til å reagere på kulda med en forsvarsmekanisme. Derfor trener et kaldt grøss som isbading din endorfinsutløsning.

Det betyr at du kan oppleve å føle deg lykkeligere og det kan vare smertelindrende, noe som er bra som du sliter med smerter. Det er mulig å si at endorfiner spiller en positiv rolle for vårt immunforsvar. I uttalelser fra mennesker som er blitt 100 år, legger de vekt på å være positiv og ikke å la seg påvirke for mye av negative ting. Det er en mulighet at de hundreårige har hatt en høy produksjon av endorfiner.

Bedre sexliv

Det er blitt funnet en høyere produksjon av østrogen og testosteron hos kvinner og menn som isbader. Disse hormonene er med på å styre vår libido, men har også mange andre funksjoner.

Hos menn hjelper testosteron også med å vedlikeholde en sunn muskelmasse. Det hjelper også på stamina, gode knokler, hukommelsen og den generelle styrken. Produksjonen av testosteron begynner generelt oftest å falle hos menn rundt 35 år.

Hos kvinner har mangelen på østrogen og testosteron også negative effekter. En slik mangel kan gjøre at man blir ekstra trøtt. Det kan også føre til inflammasjon, depresjon, hårtap, tør hud og svake knokler.

Når det kommer til sex, er mindre stress i hverdagen ofte noe som hjelper par å finne tid til hverandre.

 Bedre blodsirkulasjon og lavere blodtrykk

Mange av fordelene jeg har nevnt kommer fra det midlertidig høyere blodtrykket som kulda forårsaker. Generelt får man et lavere blodtrykk og en bedre blodsirkulasjon av å isbade fordi man trener den delen av nervesystemet som kontrollerer trykket og sirkulasjonen. Dette gjør også at man hjelper kroppen med å tåle kulda, som igjen gjør at man fryser mindre om vinteren.

 Sunnere og bedre hud

Som sagt, øker kuldesjokket blodsirkulasjonen din. Dette hjelper huden med å rense årer og porer som har en positiv effekt på huden din.

Noen sier også at isbading nedsetter risikoen for cellulitter, også kjent som appelsinhud. Kanskje fordi stress og lavt stoffskifte er noen av tingene som spiller inn når mennesker får cellulitter. Dette er ikke vitenskapelig bevist da mange forskjellige ting har innvirkning på om vi får cellulitter. Det er likevel flere isbadere som synes det kalde vannet hjelper på huden. Som jeg nevnte tidligere, er østrogen også med på å gjøre at huden holder på fuktigheten.

 Sterkere og penere hår

Den økte blodsirkulasjonene under isbading er med på å transportere næringsstoffer til hodebunnen og håret, noe som gir en positiv effekt.  Det er derimot sjelden at isbaderne tar hodet under vannet. Som et alternativ kan man avslutte dusjen med kaldt vann for å oppnå et par andre fordeler som jeg vil fortelle om nå.

Først og fremst er det viktig å si at man bør skylle ut shampo og balsam med varmere vann. Etterpå kan man derimot skylle med kaldt vann. Det varme vannet gjør at de ytterste lagene i håret åpner seg og gjør at såpen kan komme dypt inn og rense. Varmt vann hjelper også med å oppløse opphopninger av olje eller hårprodukter.

Det ytterste laget av håret blir kalt ”hair cuticles” på engelsk. For sunt hår kan man si at ”hair cuticles» hjelper å beskytte håret som takstein beskytter et hus. Når de kommer i kontakt med kaldt vann fortsetter håret å holde seg lukket og reflekterer mere lys. Det får håret til å se skinnende og sunt ut.

kaldt vann hjelper dessuten bedre når du skal rense hodebunnen enn det varme vannet gjør. Det minsker oljeproduksjonen i hodebunnen og tørker ikke ut håret på samme måte som med varmt vann.

Mens jeg har undersøkt isbading har jeg funnet mange mannlige vitner som sier at kaldt vann har hjulpet dem med å redusere hårtap. For isbaderne kan den økte blodsirkulasjonen være en av grunnene. Under dusjen får det kalde vannet hodebunnen til å lukke seg og holder bedre fast på håret. Det finnes likevel ikke noe vitenskapelig bevis på dette, bare mange glade mennesker på internettet som anbefaler det.

 Bedre restitusjon etter trening

Det kalde vannet tvinger melkesyre og andre overskytende væsker raskere ut av kroppen. Det gjør at kroppen restituerer raskere etter en treningsøkt eller annen fysisk aktivitet. Et annet resultat av raskere restitusjon er at man blir mindre støl.

Ikke alle har mulighet for å hoppe i kaldt vann, men det er heldigvis også muligheter for å oppnå resultater med en kald dusj.

 

ET LITE EKSPERIMENT

Mange av fordelene ved isbading er ganske utrolige og jeg er i alle fall blitt overbevist om å gi det en sjanse. Jeg har kontaktet en fast isbader for å komme ut i felten for å prøve.

I mellomtiden har jeg øvd meg på et lite forsøk hjemme, da jeg er blitt ganske nysgjerrig etter selv å prøve et lite kuldesjokk. Flere artikler og forumer skriver at mange av fordelene til isbading kan oppnås med en kald dusj. Sidene jeg har lest, foreslår at man starter med en varm dusj, etterfulgt av to minutter med iskaldt vann på full skrue.

Jeg har nå prøvd trikset med en kald dusj i over en måned og må innrømme at jeg føler meg litt avhengig.

Følelsen av at det kalde vannet treffer kroppen gjør at man reagerer med en gang. Det som skjer for meg er:

  • Man begynner å hyperventilere og armene kaster seg rundt kroppen som magneter på et kjøleskap for å beskytte organene mot kulda.
  • Noen ganger opplever man å bli litt svimmel. Det er mulig at man hyperventilerer for mye. I stedet, prøv å puste sakte og rolig.
  • Etter 30 til 60 sekunder begynner kroppen å venne seg til det. Pusten blir også normal igjen etter sjokket. Jeg prøver å konsentrere meg om å puste så normalt som mulig. Det synes jeg gjør at jeg venner meg til kulda kjappere.

Etter sjokket og den raske værtrekningen oppnår man en indre fred som er vanskelig å forklare. Man blir helt rolig og opplever en slags sjelefred som om man mediterer. Det er en kul opplevelse fordi man føler seg mere levende enn normalt. Samtidig klarer man ikke å fokusere på noen av sine egne problemer. Det eneste hjernen klarer å fokusere på er kulda.

Endelig ute av dusjen føler jeg meg ekstra våken og konsentrert. Samtidig føler jeg meg også veldig levende. Jeg føler meg nesten stolt over at kroppen min klarer å tilpasse seg på den måten. Det er kult at man kan tvinge seg til noe som ikke er behagelig med en gang, og komme seg igjennom det likevel.

Hvis man er typen som liker å ta en varm dusj for å kunne gå ut i kulda etterpå, har dette motsatt effekt. Plutselig er det varmt og deilig å komme ut av dusjen.

Jeg er generelt en glad og fornøyd person, men lykkefølelsen merker jeg fortsatt tre timer etter dusjen. Derfor tenker jeg at et isbad kan ha positiv effekt på folk som for eksempel sliter med depresjon eller har bruk for noe positivt i livet sitt.

 

VERDT Å VURDERE FØR MAN BEGYNNER

Om innlegget mitt har overbevist deg om å prøve isbading har jeg et par gode råd og forholdsregler du bør kjenne til. Sikkerhet er veldig viktig når man isbader. Det er snakk om ekstreme temperaturer for kroppen og det er viktig å sørge for at man ikke setter seg selv i fare.

Husk, om du har problemer med høyt blodtrykk eller hjerteproblemer skal du oppsøke lege før du isbader. Isbading er en påkjenning for kroppen som kan føre til hjerteinfarkt eller andre problemer.

Før du går ut i vannet

  • Bad aldri alene
  • Ha respekt for isen
  • Sjekk forholdene og ha redningsutstyr tilgjengelig
  • Senk kroppen sakte ned i vannet.

Som med bading om sommeren er det viktig å være kjent med badevettreglene. Jeg har lagt til en lenke til badevettreglene i kildene mine. Det er viktig å aldri bade alene, da selv sunne og friske mennesker kan besvime når de isbader. Hold deg nærme land så du raskt kan komme deg i sikkerhet.

Som jeg nevnte tidligere, kan selv sunne mennesker gå i sjokk når de isbader. Hyperventilering gjør at kroppen bruker så mye lungekapasitet som mulig. Dette er også en av grunnene til at det er viktig å senke seg sakte ned i vannet. Når du treffer kaldt vann raskt, hiver kroppen etter pusten. Om man er under vann risikerer man å sluke vann i stedet for luft. Det kan i verste fall føre til drukning.

Når du er i vannet

  • Husk å puste sakte og rolig for å unngå sjokk
  • Vær oppmerksom på de rundt deg
  • Svøm aldri under isen
  • Sørg for at du enkelt kan komme opp av vannet.

hvis man lar kroppen hyperventilere uten å trekke pusten, risikerer man å besvime. Om du føler deg svimmel er det viktig at det er enkelt å komme seg på land så raskt som mulig.

Om det bare er to personer som isbader, kan det være lurt å gjøre det på skift. Slik blir det en sikker opplevelse for dere begge.

INGEN TVIL

Jeg tviler ikke lengere. Isbading kan gi meg helsefordeler, både fysisk og psykisk. Det er selvsagt ikke enkelt å tvinge seg selv til å bade i iskaldt vann. Jeg tenker likevel at det som ikke dreper oss, gjør oss sterkere.  Om man fortsatt tviler, men er nysgjerrig, kan man prøve å finne en i omgangskretsen som isbader og spørre dem.

Det er selvfølgelig ingen garanti for troverdigheten til kildene mine. Jeg har så vidt mulig, brukt fagfellevurderte kilder og det er selvfølgelig mulig å finne kildene i bunnen av innlegget om man er nysgjerrig eller vil gå mere i dybden på emnet.

Jeg vil løpene oppdatere innlegget med mine opplevelser som isbader. I oppdateringene mine vil jeg også skrive om hvordan det påvirker meg mentalt og fysisk. Jeg har også tenkt meg å lage oppdateringer på klær og utstyr som kan brukes når man isbader.

Engasjerer du deg for naturlig skjønnhet? Kjenner du en som skal overtales til å prøve isbading? Del innlegget med vennene dine! 

INFOGRAFIKK OG PLAKAT

Jeg har lagd en infografikk for å gi en enkel oppsummering av fordelene med isbading. Sammen med oppsummeringen kan du også se rådene og forholdsreglene jeg har skrevet om i innlegget. Jeg har også laget en plakat i A4 størrelse med forholdsreglene, som er enkel å kopiere. Den kan man gjerne skrive ut og henge i for eksempel isbadeklubben eller på kjøleskapet.

A4 plakat

Du kan laste ned A4 plakaten i PDF format her:
https://static.katoni.no/images/content/isbading.pdf

Infografikk

Om du ønsker å bruke infografikken på din egen hjemmeside kan du bruke denne embed koden.

<img src="https://static.katoni.no/images/content/isbading-630x4566.png" width="630" height="4566">

 

KILDER

www.en.wikipedia.org/wiki/Winter_swimming#Health_benefits

https://www.folkehjelp.no/Media/20_Files/Rescue-service-and-first-aid/Badevettreglene

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10396606http://thenextchallenge.org/cold-water-swimming/

www.1vigor.com/article/cold-water-swimming-health-benefits/

www.hairlossrevolution.com/do-hot-showers-cause-hair-loss/

www.menprovement.com/benefits-of-cold-showers/

www.hairboutique.com/blogs_p/index.php/2015/05/17/8-hair-benefits-cold-water/

www.gettingstronger.org/2010/03/cold-showers/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2685276/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2987737

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1850635/

www.medicaldaily.com/benefits-cold-showers-7-reasons-why-taking-cool-showers-good-your-health-289524

www.psychologytoday.com/blog/inner-source/201407/cold-splash-hydrotherapy-depression-and-anxiety

www.qjmed.oxfordjournals.org/content/92/4/193

www.en.wikipedia.org/wiki/Reactive_oxygen_species

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2111221/

www.en.wikipedia.org/wiki/Free-radical_theory_of_aging

www.en.wikipedia.org/wiki/Cellulite

www.foreverhealth.com/blogs/forever-health/69756933-the-primary-roles-of-sex-hormones

www.outdoorswimmingsociety.com/swimming_tips/cold_water

www.undergroundhealthreporter.com/health-benefits-of-cold-water-therapy/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer til “Et iskaldt grøss – alle fordelene med isbading”

    1. Hei Signe!
      Takk for link til et veldig spennende blogginnlegg 🙂
      Isbading er en utfordrende aktivitet som gir mye igjen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *